pondělí 26. listopadu 2007

Muži

Pověst o hře šachy je poměrně známá. Člověk, který ji vymyslel, byl předvolán před krále a mohl si říci co za tak skvělou hru chce. A on chtěl pouze obilí. Na první políčko šachovnice mělo přijít jedno zrnko, na druhé dvě, na třetí čtyři, pak osm a tak dále. Král se mu vysmál, že chce tak málo a dal obilí přinést. Velice se pak podivil, když mu královští matematici zjistili, že tolik obilí ještě nebylo na světě vypěstováno.
Zajímalo mne, kolik to asi je zrnek obilí a tak jsem si vzal papír a jal se počítat. Za hodinku jsem zjistil, že je to 18.446.744.073.709.551.615 zrn obilí, což, jak jistě uznáte, není málo. Jsa hrdý na svůj matematický výkon, chtěl jsem si to ověřit a hledal jsem na internetu nějakou kalkulačku, která by měla dostatečný počet míst. Nenašel jsem. V naprostém zoufalství jsem ještě vyzkoušel vědeckou kalkulačku nabízenou v příslušenství každého Windowsu a, světe, div se, takováto čísla by se tam vedle sebe vešla alespoň tři. Takže jsem vůbec nemusel hodinu sčítat 64 čísel, ale jednoduše vyťukat do kalkulačky příslušný příklad a výsledek jsem mohl mít během vteřiny.
Ženu by to asi napadlo ihned, zjistit, zda to neumí vypočítat ta nejdostupnější kalkulačka. Mne to nenapadlo a automaticky jsem sáhl po papíru a tedy mnohem delším způsobu jak to zjistit. Důležité ovšem je, že jsem u sebe žádnou ženu neměl a neměl mne tedy kdo upozornit, že věc se dá udělat mnohem jednodušeji. A to je dobře, to totiž nemá žádný muž rád, když je ženami opravován!

Žádné komentáře: